סטייסי אברמהס מובילת מהפך השטח בג'ורג'יה

לא הונאה, לא יחצ, ולא קמפיין במובן הרגיל. אלא הרבה עבודה. עבודת שטח. מי שרוצה לשנות עמדות ולהגיע לשינוי עומק צריך לדבר עם בני אדם. הרבה בני אדם. 

אחרי הבחירות לכנסת ב-21, אי שם באפריל 2019, החלטתי שסיימתי עם קמפיינים בפוליטיקה הארצית. כמי שעבד בשלל קמפיינים ארצים ומוניצפלים, הקמפיין ההוא הצליח להוציא את הרוח גם לחיה פוליטית כמוני. כאחד שחי את התחום, יש מבחינתי משהו מאוד מרענן ומלהיב בבחירות בארצות הברית. לאוו דווקא בגלל התוצאות, אלא בגלל יכולת ההתחדשות המדהימה של ליבת הקמפיינים. בדרך כלל של אלו ששואפים להחליף את השלטון. הרבה מאוד פעמים ברבדים שפחות מעניינים את התקשורת, אבל המשמעות שלהם דרמטית, כמו עבודת השטח. בטוויטר נתקלתי באזכור על סיבת המהפך שצבע את מדינת ג’ורג’יה בכחול הדמוקרטי, על חשבון האדום הרפובליקני. לשמחתי אפילו נכתבו על כך כמה טקסטים בעיתונות הישראלית. כדי להבין את הדקויות, וכן להשליך וללמוד מה שאפשר למדינה שלנו,נדרשת עוד העמקה. 

רקע :

  • מאז 2005 גדלה אוכלוסיית ג’ורג’יה ב 18% שהם 1.5 מליון תושבים. 80% מהם לא לבנים, חלק ניכר מהם צעירים רווקים בני 18-29 .
  • ההערכות היו שרק מחציתם הולכים להצביע.
  •  הפעם האחרונה שמפלגה הדמוקרטית זכתה במדינה, הייתה בעת המרוץ לנשיאות של קלינטון ב-1992.
  • בארצות הברית  צריך להירשם מראש להצבעה. לכל מדינה יש לוח זמנים, ודרכי רישום שונות ומגוונות, החל מהרשמה און ליין ועד להגעה פיסית למתחמי רישום.  (אתר הרישום הפדרלי https://www.usa.gov/register-to-vote ). כל נושא הרישום מוסדר תחת ‘חוק רישום המצביעים הלאומי 1993‘ שנחתם בתקופת הנשיא קלינטון. מטרת החוק בגדול היא להבטיח לכל אמריקאי  את נגישות הרישום ושימורו.
קמפיין עידוד רישום להצבעה
flag-state-battle-Georgia-field-Georgias-

תמיד מדובר בסיפור אישי

סטייסי  אברהמס היא פוליטיקאית מרשימה.במשך עשור,מ-2007,  הייתה חברת בית הנבחרים של המדינה, שנבחרה מהמחוז ה-89 של ג’ורג’יה שכולל חלקים מאטלנטה לצד אזורים נוספים. שחלק ניכר מהזמן הובילה את המיעוט הדמוקרטי. במהלך 2017, עם כמה הישגים מדינתיים מרשימים, החליטה לפרוש לצורך התמודדות על משרת מושל המדינה מטעם המפלגה הדמוקרטית. ההתמודדות שלה הייתה מול מזכיר המדינה בריאן קמפ, שהתמודד מטעם המפלגה הרפובליקנית. במהלך הקמפיין התגלה ועלה על סדר היום הציבורי נושא שהתנהל במדינה זמן רב לפני כן. מהלך של דיכוי הצבעה, שנתפס בקרב חוגים רחבים כלא פחות מטיהורים פוליטים. 

אחד מתחומי האחריות של מזכיר המדינה בג’ורג’יה, הוא טיפול בכל אותה סוגית רישום בוחרים. הסתבר שבין השנים, 2012-2018 המשרד שלו ביטל מעל 1.4 רישומי בוחרים, תוך מתן הסברים טענות של עדכון רשימות ובירוקרטיה פנימית. חלקן מוצדקים אך רבים לא. השיא היה ב-2017, שנה לפני הבחירות, שבלילה אחד בחודש יולי, בוטלה הרשמה של חצי מיליון מצביעים. חלק גדול מאותם אנשים שהרישום שלהם בוטל, לא עודכנו. הבלאגן חגג.

מועד הבחירות למושלות ג’ורג’יה נקבע ל – 6.11.18. כחודש לפני כן, בעת מועד ההרשמה להצבעה לבחירות, הושהה הטיפול במעל ל-53,000 אזרחים שהגישו את הבקשה להירשם להצבעה. 75% מהם, לא היו לבנים. העניין הגיע לשופטת מחוזית, שקבעה שהעניין הוא הפרה של חוק עידוד ההצבעה, והטיפול בנושא הוא מעילה חמורה בנושא. בבחירות עצמן, כל אותם אנשים לא הצביעו.

זה מחזיר אותנו לקמפיין. קמפ ניצח בסופו של דבר בפחות מ-55,000 קולות. אי אפשר להניח שכל אותם אנשים שנמנעה מהם ההצבעה, היו תומכים באברהמס. אבל למרות שאין אפשרות להוכיח מספרית שאלו היו משנים את תוצאות הקמפיין. חיבור המידע הזה לצד פעולות לדיכוי הצבעה על ידי מי שהתמודד וזכה בתפקיד המושל מעוררות מחשבות. אלו הפכו לפעולה בהמשך. 

'קרב הוגן'

בנאום סגירת הקמפיין, אברהמס סימנה יעד להקמת יוזמה חדשה –  ‘קרב הוגן’ fair fight.  גוף אזרחי ללא מטרות רווח שמטרתו הבטחה של בחירות הוגנות – על ידי עידוד הצבעה, מתן ידע וכלים למצביעים על מהות הבחירות וזכויות ההצבעה שלהם.

אנחנו מכירים קמפיינים לעידוד הצבעה, אלו מחולקים למספר קטגוריות, אבל נשענים על ההנחה שישנם אנשים בעלי פוטנציאל הצבעה.  הגוף החדש בא לתת מענה לצד המשלים –  כלים להילחם בדיכוי הצבעה. עניין הרבה יותר מאתגר.

בראש ובראשנה היה קמפיין כללי בנושא, עם מסרים בנושא, שעודד את האנשים לצאת להצביע. אבל זה כמעט ברור מאליו. הם פתחו מוקד טלפוני להגנה על הצבעה. אליו פנו אנשים עם שאלות על ההצבעה, על הקשיים בהם הם נתקלים. כמו אנשים שקיבלו שקיבלו הודעות שעליהם להצביע במקום שגוי, ולא באזור המגורים שלהם. במקרים אחרים אנשים שקיבלו הודעות שלא יוכלו להצביע מסיבות שונות.

במקביל הריצו קמפיינים שעודדו את המכשולים להצבעה. חלק ניכר מהמאמצים בקמפיין היה עידוד הצבעה מוקדמת, כלומר הצבעה בדואר. אחד הקמפיינים עסק במימון משלוח המעטפות, אחר נגע בכל תהליך ההצבעה. החל מרגע ההרשמה ועד לסיום ההצבעה. הוא כלל הסברים על דקויות במקרים גבולים, תוך מתן דגש על סוגית התאריך על המעטפות. נושא שהיה על סדר היום הציבורי בבחירות. לכן נעשה טסט במערכות בחירות מקדימות במהלך 2019. במסגרתו נשלחו סמסים לאנשים שנפסלו מהצבעה על מנת לבחון את מהירות מתן הפתרונות, והרצה של מוקד טלפוני להגנה על זכויות ההצבעה.  

היוזמה הראשונה - רישום מחדש

נושא הטיהורים הפוליטיים סביב הרישום להצבעה קיבל מענה ראשוני על ידי אברהמס כבר ב- 2014. זאת על ידי הקמת ‘פרויקט ג’ורג’יה החדשה‘. פרוייקט אזרחי קהילתי לא מפלגתי שממוקד אך רק במטרת רישום מצביעים. 

המארגנים הקהילתיים של היוזמה, הפשילו שרוולים, ויצאו ליישם את אחד העקרונות הבסיסים של ארגון קהילתי – ‘הקשבה עמוקה’. כדי לזהות ולהבין את החסמים האמיתים בסוגיית הרישום, וכיצד לשנות אותה.  הם נפגשו עם רבים שנמחקו מהרישום להצבעה, ושמעו סיפורים רבים בנושא. החל מאנשים שרצו להצביע אבל לא ידעו איפה,  דרך אלו שנמחקו מהרשימות ולא ידעו על כך עד ליום הבחירות, ועד לאזרחים שעובדים בעבודות דחק ולא יכלו להגיע בזמן לקלפי. 

בשטח החלו לפעול שתי יוזמות מרכזיות כדי לתת מענה לסוגית הרישום. הראשונה היא הקמת מאגר פרטים של אנשים שצריך לטפל ברישום שלהם. בין אם כי הם דורשים רישום מחדש, ובין אם כי מעולם לא נרשמו. המאגר הוקם בעבודת שטח, על ידי מפגשים בינאישיים אינסופים בשטח. הם פגשו אנשים בכל מקום, הסבירו להם על זכויות הרישום וההצבעה שלהם, ורשמו אותן. בכנסיות, בקמפוסים בקולג’ים, בשכונות. רבים מהם היו נרשמים חדשים, שהפכו בבחירות 2020 לנשיאות למצביעים חדשים. התוצר הסופי  של היוזמה היה פתיחת מרכזי רישום מוקדם נגישים בקהילה. המוקד הגדול ביותר היה באולמה של קבוצת הנבא – אטלנטה הוקס. היוזמה השניה הייתה תוכנית בת חמישה מפגשים למתן מידע, כלים לבוחרים והגברה של מעורבות אזרחית – Advocates for Change Institute  .

כיום הארגון הוא הוא חלק מהתאגדות של גופים דומים שעובדים בעיקר על רישום של מצביעים לא לבנים, וכאלו שישנה סבירות גבוהה שלא יצביעו.  

התוצאות

800,00 מצביעים חדשים הגיעו לקלפיות ביום הבחירות. מתוכן 45% הם מצביעים חדשים מתחת לגיל 30, 49% לא לבנים. נתון חשוב נוסף הוא העובדה של ה-800,000 נכנסו למאגר המצביעים אחרי נובמבר 2018. כלומר, כל המצביעים האלו לא היו יכולים להצביע ללא המהלך המאורגן. אפשר לשער שאם אברהמס תרצה להתמודד שוב ב-2022 על תפקיד מושלת ג’ורג’יה,  תעמוד לרשותה מכונה משומנת שתגדיל עד מאוד את סיכוייה לזכות.

מדובר על מהלך הוליסטי רחב וארוך טווח. ההצלחה שלו נובעת מ

  • שילוב מאוזן ואפקטיבי בין שני הפרוייקטים, שכל אחד התמקד בפיתרון בעיה אחת מדוייקת, ורק בה. מצד אחד ארגון שממוקד ברישום בוחרים, תוך כדי זיהוי מתמיד של הבעיות וקהלי יעד. מצד שני, ארגון שפעל בצורה יעילה למנוע דיכוי הצבעה. אלו הובילו לשינוי יחסית מהר, בהתחשב בנסיבות של מדינה בה זו הייתה פרקטיקה מקובלת. המספרים אומרים הכל.  
  • סיפור אישי – הכאב האישי של אברהמס מקמפיין הבחירות שלה, היה ללא ספק המנוע מאחורי כל התהליך. דמות מחוייבת ומחוברת רגשית למהלך מסוג זה היא הכרח.
  • לגיטימיות – המהלך נבנה ללא קשר ישיר ללוח הזמנים הפוליטי. בראשונה כדי לייצר אותנטיות. פעילות אזרחית שנוצרת אך ורק סביב קמפיינים, נתפסת כאינטרסנטית.  פעילות שמתנהלת לכל אורך השנה, נתפסת כלגיטימית הרבה יותר. היא בונה אמינות ומאפשרת פריחה קהילתית.
  • לוח זמנים – בעבודה קהילתית נדרש זמן. הרבה זמן. לבנות מערכות יחסים ולהתבסס בקהילה. הזמן הרב והבסיס הקהילתי נתנו את האפשרות להגיע לקהלים רחבים.
  • הקשבה עמוקה – העבודה של המארגנים הקהילתיים ורוח הפרוייקט שיצרה שיח ישיר עם אנשים בגובה העיניים, הבעת העניין הישיר והאמיתי בתושבים, בירור הצרכים הכנה ומעל הכל התחושה שהתושבים קיבלו שישנו גוף שבא לתת להם שירות לממש את הזכות הדמוקרטית שלהם ברמה העמוקה ביותר. 
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *