הקמפיין המוניציפלי שהכי נהנתי לנהל מכל הסיבות היה של “כיכר העיר-עוז”, היו לו את כל המרכיבים שעושים קמפיינים לכיף גדול מעבר לעבודה. קבוצה איכותית ומחוייבת, מגוון אנושי עצום, אדרנלין בדמות טינופת שהותירה גם אותי פעור פה מאחורי ולפני הקלעים של רשימות אחרות (בכל זאת מוניציפלי) והרבה אידיאולוגיה.

יכולתי לכתוב על כל אחד מהמרכיבים של הקמפיין הזה, אבל פעולה אחת שהחלה בו באופן ספונטני (לכאורה) הפכה לויראלית. יערה ספיר מחזיקת תיק פיתוח בר-קיימא מטעם הסיעה פרסמה לפני חודש על הוספת עוד 40 חניות אופניים בעיר, דבר שהזכיר לי את אחת הפעולות היותר מבריקות שהיו בקמפיין.

את האיש מאחורי הרעיון , חנוך פגשתי מעט מאוד פעמים במהלך הקמפיין, ותפסתי איתו שיחת עומק בבית קפה בנמל תל אביב כמה שבועות אחרי הבחירות.

אז מה בעצם היה שם בפועל ?

חלק מהותי מהקמפיין עסק בשבילי אופניים ברחובות, וקידום הנושא.  יצאה קריאה מהמטה לפעילים להביא זוגות אופניים ישנים שלהם (יש המון במקלטים ברחבי המדינה שמפונים בכל פעם שפיקוד העורף עושה סדר במקלטים), לסדנת צביעה בצבע ירוק מתכתי . לאט לאט היה אפשר למצוא יותר ויותר זוגות בחזית המטה. שם הן עברו 2 תהליכים, הראשון הוא צביעה בצבע הקמפיין והשני הוא הרכבה של סלוגן הקמפיין על גבי גלגלי אותם זוגות אופניים. מהלך מאתגר מבחינה טכנית. לאחר מכן הן נקשרו בשלל מקומות ברחבי העיר. אותם עשרות זוגות אופניים ממותגים שהיו קשורים ברחבי העיר עשו עבודה שיווקית מצויינת, לרשימה ולקידום האג’נדה.

לרשות המקומית לקח זמן רב עד שהיא נתנה את הדעת לתופעה והתחבטה אם היא בכלל יכולה לפנות את אותם זוגות אופניים.

אופניים ליד מטה הבחירות
אופניים מעוצבות ליד מטה הבחירות

חנוך בר ניצן הוא זה שהעלה את הקונספט של האופניים. שנפגשנו הוא סיפר לי על עצמו ש”באופן אישי אני חובב אופניים כבר מילדות (רוכב, מפרק, מתקן, בונה וכ”ו). לימים עסקתי במספר פרוייקטים בארץ ובחו”ל, בתור מעצב תעשייתי, בתחום האופניים. בנוסף, למדתי רבות על תפקיד האופניים בהיסטוריה, בפילוסופיה, במדע ובתרבות האנושית . למשל, הידעת כי האופניים הביאו להקמת הארגונים הראשונים לשחרור האשה?.”

השאלה האמיתית הייתה למה דווקא הקמפיין הזה ? הוא הסביר לי ש ” אני מעצב תעשייתי ומרצה לעיצוב תעשייתי ובאופן כללי אני “סובל” מעודף קריאטיביות קיצוני. כאשר חברי, יואב וקנין, פנה אליי ובקש כי אעזור לו במסע הבחירות, מיד חשבתי שהעזרה שלי צריכה להיות קשורה לקמפיין ולצדדים הקריאטיבים שבו. לאחר שהבנתי שמפלגת כיכר העיר-עוז מורכבת מאנשים פשוטים, שנעים ממקום למקום עם סנדלים ואופניים, ופעילותם מבוססת על התנדבות וללא תמיכת בעלי הון, חשבתי כי זאת נקודה שצריך להחצין ככל האפשר. בגלל אילוצים אלו, הדרך האפקטיבית ביותר תהיה פעולה בנוסח “שיווק-גרילה”.

בפועל מה שקרה שם היה לדבריו  “קמפיין האופניים הורכב משני חלקים, הראשון הוא שלטים שהורכבו על גבי גלגלי האופניים של פעילי ותומכי המפלגה, והחלק השני הוא פיזור אופניים צבועים בירוק, כצבע הגרפיקה של מפלגת כיכר העיר.קמפיין האופניים הצבועים הוא מעין טוויסט על אנדרטאות ה ghost bike. והקונספט של השילוט בגלגלי האופניים הוא רעיון שלי, שטרם נעשה כמותו. “

אופניים בהכנה
אופניים בהכנה

למי שתוהה מהם ה ghost bike –  מדובר על אנדרטאות אורבניות הנוגעות לאופניים, בין אם מקומות בהן היו תאונות אופניים, או מקומות בהן התרחשו ארועים הנוגעים לשבילי אופניים. תוכלו לקרוא על הנושא כאן>>>

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *